Mange af os oplever hektiske og stressede hverdage, med masser af arbejde at se til, og gøremål der skal ordnes. For mange af os er et af de foretrukne afbræk at tage med familien på restaurant. Men hvad er det der gør, at mange af os foretrækker visse restauranter over andre? Det emne dykker vi ned i her i denne artikel.
Indretningen er afgørende
En af de helt afgørende ting, når snakken falder på hvilke restauranter der er mest indbydende, er deres respektive indretninger. Som besøgende på en restaurant forventer vi danskere nemlig, at vi mødes af en indbydende, hyggelig og til tider endda hjemmelig atmosfære. Netop derfor indrettes et stadig stigende antal restauranter med flot interiør. Tag blot sådan noget som tapetet. Her er der mange restauranter der tænker ud af boksen, og som hænger moderne og flotte tapeter på væggene, for på den måde at udvise en særegen stil. Dermed skiller de sig ud fra mængden.
En del besøgende på restauranterne lader sig til tider endda inspirere, og vælger efterfølgende at købe det samme tapet til hjemmet. Et af de bedste steder at gøre indkøbet er på https://www.familietapeter.dk/, hvor der er et kæmpe udvalg at lade sig inspirere af.
Det er dog ikke kun tapetet der er fokus på hos de danske restauranter. Også møblementet er der ofte tænkt over. Her er fokus oftest på, at de besøgende skal sidde godt og dermed få en så optimal og behagelig oplevelse som muligt, mens de er på restauranten.
Kunst på væggen sætter prikken over i’et
Besøger man en traditionel og luksuriøs restaurant, så forventer man nærmest per definition, at der er flot kunst på væggene. Det er en af de ting som gør, at man som gæst føler, at man er på en indbydende restaurant. Som restaurantejer bør man tage notits af det, og som konsekvens heraf overveje at investere i en større samling kunstværker. Man kan med fordel hyre en kunstekspert, og så ellers i samråd med denne sammensætte en samling af kunstværker, som går fint i spænd med restaurantens overordnede image og brand.
Den venlige betjening er afgørende
De danske restaurantgæster forventer endvidere, at blive mødt af yderst serviceminded og venlig betjening. Som restaurantejer bør man derfor løbende evaluere ens ansatte tjeneres indsats for på den måde at analysere, om ens restaurant er indbydende nok for den kræsne skare af gæster.
En måde hvorpå man lettest kan evaluere dette, er ved at hyre såkaldte “mystery shoppers”. Et koncept som basalt set går ud på, at en anonym og hyret person møder op i restauranten, bestiller noget mad, og så ellers løbende i processen bedømmer tjenernes service og imødekommenhed. Efterfølgende modtager restauranten en rapport, og denne giver et indblik i hvor serviceminded betjeningen egentlig var.
Maden er det afgørende
Til sidst har vi naturligvis det vigtigste af det hele – maden. Det helt afgørende for hvad der gør de danske restauranter indbydende, er naturligvis den mad der serveres. Den skal være frisk, lækker og ikke mindst indbydende.