Er du restaurantejer, eller drømmer du blot om at blive det? Og har du i sinde at tilbyde dine gæster de absolut bedste og mest delikate vine? Så læs med her. I denne artikel har vi nemlig samlet en række gode råd, samt tips og tricks til, hvordan du kommer i gang med din restaurant, samt ikke mindst til hvordan du får indkøbt de bedste vine på markedet.
Sådan forhandler du en god samarbejdsaftale i hus
Som restaurantejer er du dybt afhængig af en fast forsyning af højkvalitetsråvarer. For uden indbydende mad og drikke, ingen restaurant. Som ejer er det derfor din fornemste opgave at få forhandlet nogle gode samarbejdsaftaler hjem med råvareproducenterne. Det samme gør sig i den grad gældende når vi taler om vin. Overvej at finde en god vinleverandør online, f.eks. vinbutikken https://vinoteket.com/da-dk, som er kendetegnet ved et kæmpe udvalg af vin fra hele verden. Fordelen ved at indgå i et samarbejde med en onlinebaseret leverandør er klart, at du typisk langt hurtigere kan kommunikere med disse i forhold til de mere traditionsbundne virksomheder, som måske end ikke er koblet på internettet, og hvor alt kommunikation derfor må foregå over telefon, eller måske endda via fax eller almindelig gammeldags post.
Et andet godt råd er at købe råvarer i store mængder fra dine leverandører. Jo større kvantitet, jo højere procentvis besparelse kan du gå efter i forhandlingsprocessen. Det er dog i den forbindelse klart, at du typisk får behov for et større lager, så dine råvarer, f.eks. din vin, kan opbevares inden den skal nydes af gæsterne i din restaurant. Så hav naturligvis også dette i baghovedet.
Overvej at ansætte en vinspecialist
Skal din restaurant være kendt landet over for sit store og spændende udvalg af højkvalitetsvine? Så overvej at gå all-in på din vin-satsning. Det kan du blandt andet gøre ved at hyre en regulær vinspecialist. Der findes mennesker med en kæmpe viden om netop vin, og deres store viden, faglighed og kompetencer kunne snildt konverteres til, at flere vinentusiaster valgte at besøge din restaurant.
Oplys jeres kunder om den gode vin i restauranten
Få også formidlet det gode budskab om jeres restaurants store fokus på god vin til jeres kunder. Det kan i blandt andet gøre på jeres hjemmeside, samt eventuelt via reklamer, brochurer og lignende. Det kan sagtens være en god idé at satse på et reklamefremstød også, men det er i den forbindelse vigtigt at i vurderer hvor mange penge i vil afsætte til projektet. Marketingsfremstød kan ofte vise sig at være dyre, og er ens reklamer ikke effektive nok, så risikerer man samlet set at tabe penge på det samlede projekt.
For rigtig mange restaurantgæster er netop vinen en integreret del af en god restaurantoplevelse, og for dem er de delikate dråber faktisk noget af det vigtigste ved måltidet. For de fleste restauranter er det derfor en glimrende idé at satse på et styrket fokus på netop vin.